top of page

Vikten av hållning - mer än bara utseende!!!

Uppdaterat: 16 feb.

Jag är säker på att du har hört det här tidlösa rådet miljontals gånger under din uppväxt och under hela ditt vuxna liv - "Stå upprätt", "Fixa din hållning.



Det finns en ganska bra anledning. 

Att bibehålla en bra hållning får dig inte bara att se längre och mer elegant ut, det påverkar också din långsiktiga hälsa. Någon med konsekvent dålig hållning kan uppleva nacke-, axel- och ryggsmärtor, låg cirkulation, minskad flexibilitet, bristande balans, matsmältningsproblem, problem med ryggraden, leddegeneration och felaktig lungfunktion (gör det svårare att andas).


Enligt MedlinePlus, "hållning är hur du håller din kropp. Det finns två typer:

Dynamisk hållning är hur du håller dig själv när du rör dig, som när du går, springer eller böjer dig för att plocka upp något. 

Statisk hållning är hur du håller dig själv när du inte rör dig, som när du sitter, står eller sover. Nyckeln till hållningen är ryggradens position. Din ryggrad har 3 naturliga kurvor - vid nacken, mitten av ryggen och nedre delen av ryggen. Korrekt hållning bör behålla dessa kurvor, men inte öka dem. Ditt huvud ska vara ovanför dina axlar, och toppen av din axel ska vara över höfterna” ( Alltså inte framför eller bakom. Se bild ovan).Det är avgörande att vara uppmärksam på båda och se till att du har en god dynamisk och statisk hållning.



Hur gynnar det mig att behålla en bra hållning?

  • Minskad smärta i ländryggen

  • Färre huvudvärk

  • Ökade energinivåer

  • Mindre spänningar i nacke och axlar

  • Minskad risk för onormalt slitage på ledytorna

  • Ökad lungkapacitet

  • Förbättrad cirkulation och matsmältning

  • Minskad TMJ (temporomandibular led) smärta

  • Förbättrad kärna och skulderbladsstyrka

  • Bättre form under dina träningspass

  • Verka högre

  • Ökat självförtroende


Om du vill förbättra din hållning och ryggradshälsa, har jag ett helt system avsett för just det! "Min nya rygghälsa" är designat för att ge dig alla verktyg du behöver för att eliminera ryggsmärtor och förbättra din kärnstyrka på bara ett par minuter om dagen!

Hör av dig om du vill veta mer om just det.





Hur kan jag förbättra min hållning i allmänhet?

Var uppmärksam på din hållning under vardagliga aktiviteter, som att städa, laga mat, köra bil, titta på tv eller gå.

  • Bär bekväma, lågklackade skor - höga klackar och andra tighta, obekväma skor belastar dina muskler mer och kan skada din hållning.

  • Se till att arbetsytor är på en bekväm höjd för dig, oavsett om du sitter vid ett skrivbord, lagar middag eller äter en måltid, se till att din kropp kan förbli i rätt position.

  • Fortsätt vara aktiv! - De flesta typer av träning kan hjälpa till att förbättra din hållning, men specifika typer av övningar kan vara särskilt användbara, som yoga, tai chi och annan sorts träning som fokuserar på kroppsmedvetenhet. 

  • Det är också viktigt att inkludera övningar som stärker din core. 

  • Håll en hälsosam vikt – extra vikt kan försvaga dina magmuskler, orsaka problem för bäckenet och ryggraden och bidra till ländryggssmärta, vilket alla kan påverka din hållning negativt.


Hur kan jag förbättra min hållning när jag sitter?

Många människor spenderar mycket av sin tid på att sitta hemma, på jobbet eller i skolan. Det är viktigt att sitta ordentligt och ta täta pauser.

  • Använd ergonomiska möbler - möbler som har designats för att stödja funktion och komfort för mänskligt bruk.

  • Byt ofta sittställning.

  • Ta en promenad - även om det bara är runt ditt hem eller kontor.

  • Sträck dina muskler då och då för att lindra muskelspänningar.

  • Korsa inte benen - detta är inte bara dåligt för din hållning, utan det gör det också mer utmanande för blodet att cirkulera till olika delar av kroppen.

  • Se till att dina fötter nuddar golvet eller använd ett fotstöd.

  • Slappna av i axlarna och dra axlarna bort från öronen.

  • Se till att din rygg får fullt stöd – använd en ryggkudde eller annat ryggstöd.

  • Se till att dina lår och höfter får stöd - dina lår och höfter ska vara parallella med golvet, och se till att du har en väl vadderad sits.


Hur kan jag förbättra min hållning när jag står?

  • Stå rakt upp - din mellersta och nedre rygg får INTE vara välvd eller krökt/inåtbuktad. 

  • För att uppnå neutral inriktning här, dra ihop bröstkorgen och dra in bäckenet utan att sticka fram hakan.

  • Var uppmärksam på dina axlar - de ska tryckas bakåt, nedåt (bort från dina öron)

  • Dra in magen.

  • Lägg din vikt mestadels på dina fötter (det område där tårna fäster vid foten).

  • Håll huvudet rakt - Du kan hitta din neutrala nackposition med följande steg:

  • 1) Flytta sakta huvudet bakåt och uppåt som om du tryckte nacken mot en vägg.

  •  2) Flytta långsamt hakan framåt som om du flyttade nacken bort från en vägg.

  •  3) Flytta mellan dessa två positioner för att hitta din mest bekväma, neutrala position. Låt armarna hänga naturligt längs dina sidor.

  • Håll fötterna ungefär axelbrett isär.


Att ta flera stretch pauser om dagen är ett utmärkt sätt att lindra spänningar, förbättra hållningen och öka blodcirkulationen. Om du vill ha hjälp med bra och enkla stretchövningar kan du skicka ett mail till mig så hjälper jag dig omedelbart.


Jag hoppas detta varit läsnyttigt för dig och fått dig att tänka till på hur du står och går i din vardag?


Ta god hand om din kropp och hälsa.


Glad alla hjärtans dag till er alla



18 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page