top of page

Semester, mat & lata dagar......?



Jag pratade med en kund nyligen och hon sa något som jag tyckte var superviktigt att dela med dig. Även om den här klienten hade nått målet sa hon i princip att hon var tvungen att gå ner 5 kg extra innan en kommande resa eftersom hon visste att hon skulle gå upp i vikt när hon var på semester.

Varför är det så? 

Eftersom semester är en av de "dolda sabotörerna" eller "problemen" i dina viktminskningsförsök. Tycker och upplever många.


En färsk studie i Science Daily rapporterade man att en 1-vecka semester kan göra så att många vuxna får - extra vikt som kan hänga kvar till och med sex veckor efter semestern. Vuxna som åkte på en till tre veckor lång semester gick upp i genomsnitt nästan 1–3 kg under sina resor. Studien fann också att 61 procent av deltagarna gick upp i vikt när de var på semester... vissa gick upp så mycket som 7 kg.


Det finns fler orsaker för din viktuppgång på semestern ... vissa är uppenbara... vissa inte så uppenbara. 

Hur som helst, om du är medveten om dem kan du övervinna dem.


Här är de…

  • Som jag nämnde tidigare har många människor "semester blindhet" när det kommer till deras kondition och kost. De går "all in" och ibland äter de ännu mer och tränar ännu mindre, än de brukar göra hemma. 

  • Gå inte till ytterligheter. Visst, om du har planer, njut, men allt med måtta. 

  • Om du vill njuta av en guilty pleasure när du är på semester... prova det tidigare på dagen så att du hinner bränna av det. 

  • Min allmänna tumregel är att inte äta efter 19.00. Under semestern är det också ok att njuta av god mat och dryck, men prova "med måtta"-regeln - det vill säga tänk på portionens storlek och vad som finns på tallriken - . På så sätt berövar du dig inte helt utan du äter också ansvarsfullt. 

  • Ett annat tips, om du vet att du ska äta lite annorlunda eller lite mer medan du är på semester, försök att vara aktiv. Om du kan, träna på gymmet på hotellet eller på kryssningsfartyget. Om inte, prova att gå mer... gå in till stan, gå på stranden, var som helst. Det är roligt, avkopplande och du bränner kalorier. 

  • Andra aktiviteter som inte känns som att "träna" när du är på semester är simning, cykling, tennis och golf.

Äta sent. 

Att äta sent - särskilt mycket kolhydrater, högt sockerintag eller livsmedel med högt kaloriinnehåll - är en av de vanligaste sabotörerna av din viktminskningsplan. Som en allmän tumregel är att äta efter 19.00 ett "nej nej". 

Att äta en mager proteinmåltid med en hälsosam portion grönsaker och sallad mellan 18.00-19.00 borde hålla dig nöjd hela kvällen. Om du ändå råkar bli hungrig senare på kvällen, finns det några sätt att lura magen att känna sig mätt medan du äter naturlig fettförbrännande mat:

som att äta en handfull torra rostade nötter (mandel, valnötter, pistagenötter, pekannötter); med en kopp vanlig grekisk yoghurt med färska blåbär, eller en kopp keso med linfrön och kanel. 

Alla dessa sena godsaker är bara bra och hjälper dig att tappa fett och gör din mage glad.


Nejsägare... 

Dessa är en uppenbar sabotör, men ibland svåra att välja bort. Dessa är de där giftiga människorna som använder mer av din tid och energi än de ger i gengäld. De är i hemlighet avundsjuka på att du gör något bra för din kropp och din hälsa, så de kommer att racka ner på all din framgång. Jag säger inte att man ska utesluta dessa människor från ditt liv, men medan du är på den här vägen till hälsa och dina mål, föreslår jag att du begränsar exponeringen. 

Hälsosamt sinne = Frisk kropp. Det är viktigt - särskilt under denna tid - att vara positiv och hålla sig runt positiva, stödjande människor. Upprepa bekräftelser till dig själv och låt inte "hatarna" förstöra dina vinster.


Inaktivitet. 

Ibland, ditt eget fel. Ibland är det svårt att bli så aktiv som du vill. Oavsett om det är ett hektiskt arbetsschema eller på grund av en pandemi, kan din träningsrutin hamna i baksätet. 

Baserat på Paretoprincipen 80/20-regeln – viktminskning är 80 % av vad du äter och 20 % av vad du gör – är det viktigt att vara aktiv för att på ett naturligt sätt höja din ämnesomsättning och bygga muskler. 


Men sanningen är att du inte behöver spendera timmar på ett gym eller springa mil på ett löpband för att bränna fett och kalorier. Målet bör alltid vara att träna smartare, inte hårdare. 

Ett bra exempel på detta är att göra riktade, hyperfokuserade rörelser som får jobbet gjort. 


Falsk "hälsosam" mat.

Ok, det här är min personliga favorit och en annan stor sabotör av alla viktminskningsplaner. Livsmedel som annonseras för att vara "hälsosamma" men som har dolda kemikalier, tillsatser och konserveringsmedel. De är också vanligtvis höga i socker, natrium, kolhydrater och transfetter/mättade fetter. Jag vet inte hur många kunder som "lurats" att tro att de åt hälsosamt, medan de i verkligheten inte gjorde det. Dessa livsmedel lägger till dolda kalorier och detta gör att du saktar ner viktminskningen eller till och med stannar i vikt. Där står du och kliar dig i huvudet och undra varför du inte har tappat ett kilo. Det säkraste är alltid att försöka äta "mat lagad från grunden.... då vet du vad det innehåller". 


Några typiska varningstecken på livsmedel som utger sig för att vara hälsosamma har vanligtvis orden: fettfri, låg fetthalt, hälsosam eller urgamla spannmål.


Sammanfattningsvis, om det inte är livsmedel direkt från ett träd eller ur marken...

läs näringsdeklarationen, inte marknadsföringssloganen. Nu när du är beväpnad med några tips om vad du ska se upp med... fortsätt att kämpa på mot en hälsosammare livsstil. 





Jag vet att du har det i dig att helt uppnå och upprätthålla din ideala kropp.


Kom bara ihåg,


DU KAN DET HÄR!

Gunilla Norrman


Om du eller någon du känner vill ha hjälp på vägen är det bara att ni hör av er.

0733914059

10 visningar0 kommentarer
bottom of page