top of page

Nytt år nya möjligheter!

Brukar man säga.....



Vilka frågor ska vi ställa oss?

Fråga 10 "experter" om "hemligheten" med att gå ner i vikt och du kommer sannolikt att få tio olika svar. Så vem har rätt? Vem har fel? Och hur vet du det? Kost och fitness är en mångmiljardindustri som spenderar hundratals miljoner kronor varje år i sin ansträngning för att sälja oss den "snabba och enkla" lösningen för att få slut på våra viktminskningsproblem för alltid. Några av dessa lösningar kan verkligen hjälpa dig att gå ner i vikt permanent medan andra hjälper dig att tappa några kilo snabbt bara för att se vikten komma tillbaka eftersom de är designade för att ge kortsiktiga resultat. Vissa fungerar helt enkelt inte alls.

Syftet med det här inlägget är att gå igenom all förvirring och motsägelser och ge dig något enkelt som faktiskt fungerar! Allt handlar såklart om kost och träning. Träning är utan tvekan viktigt för den allmänna hälsan... Men du kan bli förvånad över att upptäcka att kost faktiskt är viktigare än träning. Som ordspråket säger: "Du kan inte träna bort en dålig kost." Varför? För även om kalorier är kalorier, kan källan till kalorin (alltså maten du äter) göra stor skillnad – speciellt när det gäller att tappa fett och ta bort kilon. 





Hur fungerar det då?

De flesta vet att våra kroppar behöver protein, kolhydrater och fett. Trots det är inte alla kolhydrater, proteiner och fetter lika – inte ens i närheten. Det finns bra och dåliga källor till alla dessa näringsämnen. 

Ta kolhydrater till exempel. Färska, naturliga och ekologiska frukter och grönsaker är den bästa källan till kolhydrater. Ändå laddar den typiska personen på dåliga källor till kolhydrater - specifikt bearbetad skräpmat som pommes frites, potatischips och pasta till exempel. Samma sak gäller för proteiner och fetter. Många inser inte att din kropp faktiskt behöver fett. Eller att äta rätt fett faktiskt kan hjälpa dig att gå ner i vikt.


Hälsosamma fetter finns i livsmedel som avokado, oliver, oliver och kokosoljor och nötter till exempel. Tänk på det. Du kan äta all spenat, grönkål och broccoli du vill och du kommer att har svårt för gå upp i vikt, även om du inte tränade regelbundet. Å andra sidan, om du ständigt laddar upp med

cheeseburgare, pommes frites, pizza, läsk och andra basvaror av den sorten, kommer du att ha svårt att gå ner i vikt oavsett hur mycket du tränar.

Du kan njuta av dessa maträtter utan att känna skyldig i lagom mängd, men den typiska personen äter för mycket av dessa bearbetade kolhydrater och får då extrakilon som ett resultat.



Varför du inte kan träna bort en dålig kost!

Beroende på din personliga situation kan du lätt tappa 5 till 10 kg på några veckor genom att inte göra något mer än att göra några enkla förändringar i maten du äter. Det är därför jag vill fokusera på bra livsmedel och lyfta fram vikten av vad du stoppar i din kropp.


Om du nu förväntar dig att jag ska lägga all skuld på någon enskild mat eller grupp av livsmedel som den enda boven för viktökning, jag är ledsen att göra dig besviken, men så är helt enkelt inte fallet. Vi går inte upp i fett bara genom att äta kolhydrater och fett. Det är inte så enkelt. Sanningen är en

lite mer komplext än så.


Sanningen är att vi går upp i vikt genom att upprepade gånger äta för mycket under en lång tid. Mer specifikt genom att konsumera fler kalorier än vår kropp har behov av dag efter dag. Om du är överviktig så vet du att den vikten dök inte bara plötsligt upp över en natt, eller hur?


Det kom gradvis under flera dagar.... Veckor.... Månader... eller till och med år. Det var inte En muffins eller En extra portion lasagne vid enstaka tillfällen. Det var upprepade gånger som du åt mer godis eller snacks - till och med hälsosam mat än din kropp behövde. Överskottet av kalorier du förbrukat under så lång tid lagrades som fett och resulterade i viktökning.


Tyvärr finns det ingen "magisk" lösning över en natt. Och du bör springa från alla som påstår sig ha ett "magiskt piller" för att förlora vikt över natten.

Visst kan du gå ner några kilo snabbt, men "piller" fungerar inte på lång sikt. Vikten kommer tillbaka, och det är inte vad jag vill att du ska göra. Du förtjänar bättre än så. Men om du är smart med vad

du äter – du kan fortfarande njuta av en hamburgare då och då, en bit pizza, eller din favorit dessert när du går ner i vikt. Dessutom ska vikten inte komma tillbaks.


Allt handlar om att förstå att all mat INTE är skapad lika. Vissa livsmedel är bättre för viktminskning än andra. Nyckeln är förstå vilka livsmedel som påskyndar din viktminskning och producerar de snabbaste resultaten.


Visste du att orenheter i kroppen faktiskt kan göra dig (och hålla dig) tjock?

Toxiner (orenheter) har kopplats till ökad inflammatorisk respons som kan påverka hormonbalansen inklusive insulin- och leptinnivåer. Det här påverkar din aptit och hur din kropp bearbetar och lagrar socker. Toxiner kan också hämma hur din kropp bryter ner och bränner fett, vilket kallas fettsyraoxidation och termogenes.

Men som väl är finns det kraftfulla, helt naturliga superfoods som har överraskande renande effekter. Det finns 3 specifika superfoods som är oöverträffade i sin förmåga att rena kroppen från skadliga gifter. Dessa suveräna superfoods rengör skonsamt och effektivt ditt system, de ökar även din ämnesomsättning och förvandlar din kropp till en fettförbränningsmaskin vilket innebär att du kan gå ner i övervikt snabbare än du någonsin trodde var möjligt!  





Kryddor som överraskar

Kryddorna som ökar dina energi- och vitalitetsnivåer och hjälper dig att se ut och känna dig som du gjorde för många år sedan.


Vad är kakao? 

Kakao är en rå form av choklad och har kopplats till metabolisk effektivitet och ökad naturlig energi, vilket kan hjälpa till att stödja viktminskning. Kakao är rik på naturliga antioxidanter som kallas flavonoider, och forskning har visat antioxidanter kan vara effektiva mot flera åldersrelaterade sjukdomar och bekämpning av fria radikaler. Den innehåller också över 200 kemikalier som ger energi till din hjärna och kropp, vilket är toppen.


För att få maximal fettförbrännings effekt kan du:

Blanda 1 matsked kakao i vatten två gånger om dagen - en gång på morgonen och en gång på kvällen. 

Du kan också liva upp ditt morgonkaffe eller te med en matsked kakao eller lägga till den i din favoritsmoothie för en fettförbränningsboost! För att hjälpa till att tappa kilon snabbare:


Viktigaste fördelarna med kakao

  • Anandamid: är känd som "lycksalighetskemikalien". 

  • Kakao (choklad) innehåller både N-Acyletanolaminer, som tros tillfälligt öka nivåerna av anandamid i hjärnan vilket främjar avslappning och hjälper oss att må bra längre. 

  • Essentiella mineraler: Kakaobönor är rika på ett antal viktiga mineraler, inklusive svavel, kalcium, järn, zink, koppar, kalium och magnesium. 

  • Magnesium: Kakao kan vara världens främsta källa till magnesium. Magnesium balanserar hjärnans kemi, bygger starka ben och hjälper till att reglera hjärtslag och blodtryck. Magnesiumbrist, som finns hos 70-80% av människor, är kopplat till reglering av blodtryck, blodsocker, hjärtfrekvens och nervöverföring. 

  • Svavel: Kakao innehåller mycket svavel av "skönhetsmineral". Svavel bygger starka naglar och hår, främjar vacker hud, avgiftar levern och stöder en sund bukspottkörtelfunktion. 

  • Essentiella fetter: Vissa säger att choklad är gödande. I själva verket är fetterna i kakaosmör faktiskt hälsosamma fetter. Kakao innehåller oljesyra, ett hjärthälsosamt enkelomättat fett, som också finns i olivolja som kan höja det goda kolesterolet. 

  • Aptittdämpande: Ja, det stämmer! Raw choklad har faktiskt aptitdämpande egenskaper och läggs ofta till viktminskningsprodukter för att hjälpa till att kontrollera hungern! 

  • Afrodisiakum: Choklad har länge varit maten för älskare som går tillbaka tusentals år till de gamla aztekerna och är en symbol för sensualitet. 

  • Stödjer ett hälsosamt inflammatoriskt svar

  • Främjar optimalt blodtryck

  • Minskar fibromyalgi smärta

  • Bekämpar fria radikaler

  • Effektiv för hormonbalansen

  • Ökar antalet vita blodkroppar

  • Hjälper till med vävnads tillväxt och reparation



Ytterligare fördelar med antioxidanter!

  • Främjar hjärthälsa: Hjälper till att vidga blodkärlen, minska blodkoagulationen,

  • Skyddar mot miljögifter: Hjälper till att reparera och förebygga skador

  • Serotonin: Kakao höjer nivån av serotonin i hjärnan vilket hjälper dig

  • Endorfiner: Kakao stimulerar utsöndringen av endorfiner, vilket ger en

  • Fenetylamin: Skapas i hjärnan och frigörs när vi är kära. Då fungerar denna kemikalie som en mild humörhöjare och hjälper till att öka fokus och Vakenhet.





 Vad är Chlorella? 

Även om Chlorella är en av de minsta organismerna som finns på jorden är det en av de mest näringsrika livsmedel på planeten och hjälper mot oönskat fett! Chlorella är en mikroskopisk, encellig, smaklös blågrön alg som lever i sötvatten. Vissa människor tror att Chlorella och Spirulina är samma sak, eftersom de båda är i algfamiljen, men den stora skillnaden är att Chlorella har ett högre innehåll av omega-3-fettsyror. Chlorella är vördad som en sällsynt supermat och naturmedicin. Forskare har visat att chlorella är enormt fördelaktigt för viktminskning och många andra aspekter av god allmän hälsa. Studier har visat att Chlorella kan hjälpa till att bekämpa viktökning genom att stödja kroppens avgiftningsprocess samt minska inflammation. 

Journal of Medicinal Food rapporterade en studie som visade en märkbar förbättring av "fettmetabolism och insulin signalvägar" hos deltagare med större Chlorella-intag.


 Hur man använder Chlorella?

För att hjälpa till att få igång viktminskningen snabbare:

Blanda 1 matsked chlorella i vatten under de kommande 30 dagarna två gånger per dag.

Tillsätt vattnet en gång på morgonen eller på kvällen. Eller lägg till det ditt favoritsmoothierecept för en fettförbränningsboost. 

Proffstips: Du kan laga mat med Chlorella! Rosta några grönsaker som broccoli och blomkål, krydda efter dina önskemål och strö lite Chlorella på toppen för extra viktminskningsfördelar! 

 


  • Förbättrar matsmältning och tarmhälsa

  • Lindrar förstoppning och uppblåsthet

  • Ökar din kropps naturliga försvar

  • Stödjer ett hälsosamt inflammation

  • Främjar optimalt blodtryck

  • Minskar fibromyalgismärta

  • Hjälper till att bekämpa fria radikaler

  • Effektiv för hormonobalanser

  • Hjälper till att stödja vävnadstillväxt och reparation! 

  • Chlorella är fullpackat med: • 16 vitaminer och 8 mineraler (plus vitala spårämnen och mineraler) 

  • 19 aminosyror (inklusive de 9 essentiella aminosyrorna) vilket gör det till ett mycket smältbart komplett protein

  • Den högsta koncentrationen av RNA/DNA-nukleinsyra i alla kända vegetabiliska livsmedel 

  • Den rikaste källan till klorofyll som människan känner till! 

  • Essentiella fettsyror inklusive både Omega-3 och Omega-6. 





Vad är gojibär? 

Gojibär som också kallas "Vargbär" har varit en stapelvara i antik kinesisk medicin i tusentals år! Med en söt, lätt örtliknande smak är de en otroligt kraftfull fetteliminerande ingrediens som är ett utmärkt komplement till alla måltider. Liksom kakao är Gojibär en kraftfull antioxidant som innehåller 21 spårmineraler och spelar en viktig roll för din hud och immun hälsa! 

Eftersom de är laddade med det viktiga näringsämnet C-vitamin främjar de god syn och kan till och med minska och skydda mot förkylningssymptom! 

När det gäller viktminskning har Goji-bär visat sig hjälpa till att minska blodsockernivån och öka HDL (bra kolesterol). Det bästa är att de är fettfria, låga i kalorier och packade med matsmältningshjälpande fibrer som gör dem till ett ostoppbart kraftpaket för fettförlust!


 Fördelar

  • För att öka energin och påskynda viktminskningen: Lägg till en portion gojibär till din dagliga rutin under de kommande 30 dagarna! 

  • Proffstips: Du kan till och med blanda alla tre – chlorella, kakao och gojibär – med dina favorit frukter i en mixer för att skapa en supermatsmoothie! 

  • Kraftfulla avgiftningsförmåga

  • Förbättrar kolesterolnivåerna

  • innehåller 15 gånger så mycket järn som finns i spenat

  • Reglerar blodtrycket

  • Främjar hälsosamma blodsockernivåer

  • Stödjer ett hälsosamt immunförsvar

  • Fullpackad med kraftfulla antioxidanter 

  • Fördelar hudens allmänna hälsa

  • Massor av anti-aging fördelar

  • Ökar energinivån

  • Hjälper till att bekämpa fria radikaler




Lugn, andas, var i nuet...

Nu har ni fått läsa om fördelarna kring ett mer hälsosamt matintag och sätt att se på din egna hälsoresa. Alltså HUR du kommit till där du är idag och VAD DU kan göra för att förändra din hälsa.

Om en förändring ska ske MÅSTE det vara för att DU vill det och verkligen kommer att lära dig att förstå dig själv och hur du fungerar.

Du behöver lära dig att förstå vad som triggar dig att äta fel?

Varför du inte vill/orkar motionera?

Vad du ska göra för att inte hamna i fällorna som gör att du äter skräpmat eller inte äter alls?

Hitta en motion som du verkligen tycker om. Det kan vara promenader, tennis, bowling, golf eller vad som helst som innefattar att röra på dig.


Om allt det du läst väckt ditt intresse för att lära dig mer och kanske behöver hjälp att ändra din livsstil.

Hör av dig så hjälper jag dig på vägen.


Gunilla Norrman

0733914059


8 visningar0 kommentarer
bottom of page