top of page

Inflammatorisk mat är så ute.....






Du sitter på din favoritrestaurang med vänner och

slukar den mest fantastiska cheeseburgare du någonsin har ätit. Du beställde extra pommes frites och du har drickit lite läsk för att skölja ner det med. När du kommer hem senare på kvällen har du ont i magen, kroppen är utmattad och du mår hemskt. Du tar lite medicin, men ingenting hjälper egentligen. 


Detta leder dig till frågan "varför känner jag så här?". 

Forskning har visat att kronisk inflammation med tiden kan få ditt immunsystem att attackera friska vävnader och organ i din kropp. När den lämnas obehandlad kan långvarig kronisk inflammation öka risken för sjukdomar som diabetes, hjärtsjukdomar, cancer och reumatoid artrit.





Det är galet vad inflammation faktiskt kan göra med kroppen. 

När vi pratar om inflammation är det ditt immunsystem vi faktiskt syftar på och dess svar på en tidigare skada eller infektion. När något är skadat är inflammation faktiskt en ganska bra sak. Detta beror på att området du skadade kommer att bli rött och svälla, medan en enorm mängd nyttiga vita blodkroppar strömmar in i kampen mot infektionen och hjälper dig att läka. Samma svar inträffar i andra delar av kroppen när du stöter på ett virus eller en infektion. Men ibland slår vårt immunsvar ingång när det inte borde.


Det kan utlösas på andra sätt. 

Forskning vid den världsberömda Harvard Medical School, fann att när du utsätts för gifter och av andra orsaker som kronisk stress, fetma och autoimmuna sjukdomar. I dessa fall, istället för att flytta in, läka problemet och sedan återgå till det normala, kvarstår inflammationen över tiden. Man tror att detta kroniska inflammationstillstånd kan leda till många hälsoproblem, inklusive hjärtsjukdomar, artrit, depression, Alzheimers sjukdom och till och med cancer.





Så hur undviker vi en uppbyggnad av inflammation? 

Tja, för att hjälpa till att hantera denna skadliga kroniska inflammation är det avgörande att välja rätt mat och undvika de som kan utlösa kronisk inflammation, inklusive rött kött, raffinerade kolhydrater (som vitt bröd och muffins), stekt mat och sockerhaltiga drycker. Försök istället att välja gröna bladgrönsaker och frukter, nötter, fet fisk och olivolja.  är ett bra sätt att tackla inflammation.

En antiinflammatorisk kost innebär att bland annat begränsa socker, läsk, godis, pasta, kokt ris och bröd. Du bör också så långt det går undvika inflammationsframkallande proteiner som mejerivaror, processat kött, majs, vete, korn och råg. Istället ska kosten bestå av bland annat färska råa grönsaker, bär, frukt, fet fisk som är rik på omega-3, kokos-och avokadofett, mörk choklad, nötter och gurkmeja. Undvik fettsyror som skapar inflammation, exempelvis raps- och solrosolja.


fördelarna med en antiinflammatorisk kost

Eftersom vi har pratat om den negativa effekten som mat med lågt näringsvärde kan ha på våra kroppar, låt oss dyka in i vad rätt mat kan göra för oss. Som jag sa tidigare, är inflammation en bra sak när det kommer till vår kropps läkningsprocess. Men när det kommer till vår kost vill vi konsumera antiinflammatoriska livsmedel för att vår hälsa och vårt välbefinnande ska vara på topp. Det kanske låter krångligt, men det är det inte alls.

Maten har ett högt näringsinnehåll samt håller ditt blodsocker stabilt. Fokuset ligger även på att få en bra och hälsosam tarmflora eftersom 80 % av vårt immunförsvar sitter i tarmen. En antiiflammatorisk kost består av mycket fibrer, vitaminer och olika typer av växtföda som ger energi till de goda bakterierna i tarmen. Dessa bakterier kan även bidra till att bekämpa inflammation.


Varför är dessa typer av mat viktiga? 

Tja, inte bara hjälper dessa livsmedel dig att undvika sjukdom, utan de gynnar våra kroppar inifrån och ut. Förutom att bekämpa inflammation, kan fördelarna med att äta en allmänt hälsosam kost förbättra humöret, energin och den övergripande kvaliteten på ditt liv!

Spännande eller hur? Nästa steg är att fråga dig själv ... Hur ska jag göra för att må bättre och behandla min kropp som den förtjänar??

Det finns så många sätt i livet att bekämpa inflammation, oavsett om det är maten du äter, smoothies du dricker eller till och med ditt vatten!! Det stämmer...VATTEN. Vanligt vatten kan vara återfuktande, men det kan också bli tråkigt efter ett tag, så varför inte byta? Tillsätt bär, frukt eller grönsaker eller roliga hälsosamma tillskott, så blir vattnet både godare och än mer hälsosamt.


För att berika kroppen och boosta hälsan ännu mer kan kosttillskott komplettera kosten.

Omega-3, gurkmeja, vitamin D och mjölksyrabakterier är bra kosttillskott.

Omega-3 är bra tack vare de hälsosamma omega-3-fetterna EPA och DHA och deras positiva effekter på bland annat hjärta och kärl. Den är även nödvändig för våra kroppar ska fungera normalt.

Gurkmeja är rikt på kurkumin som har en positiv inverkan på kroppen. Det innehåller en hög andel antioxidanter som skyddar cellerna från oxidativ stress och fria radikaler. En mycket omtalad och populär krydda i den antiinflammatoriska kosten.

Vitamin D har flera viktiga funktioner i kroppen. Bland annat bidrar det till att upprätthålla ett normal fungerande immunsystem och att stärka skelett och tänder.

Mjölksyrabakterier/probiotika är ett sätt att tillföra goda bakterier till din tarmflora för en fungerande tarmhälsa.


Om du vill ha hjälp och råd kring din kost och hälsa.

Tveka inte att höra av dig så hjälper jag dig på vägen.


Mobil: 0735055140


Ha en underbar helg

/Gunilla



13 visningar0 kommentarer
bottom of page