top of page

Har du kommit i en svacka?

Låt mig först påminna dig om att det du gör för dig själv, din hälsa och i slutändan din livslängd är en fantastisk, lovvärd sak. Det är imponerande. Så jag hoppas att du ger dig själv kredit för den första ENORMA vinsten du tog när du bestämde dig för att du fick nog och du skulle bli hälsosammare och friskare.




Visst, fördelarna kommer att verka ytliga, som att t ex ha en mindre midja eller plattare mage, men kroppsförvandlingar överskrider det fysiska. Det har också en psykologisk och biologisk effekt

  • Du kommer att må bättre

  • ha mer energi och uthållighet

  • att vara aktiv kommer att skapa mer endorfiner som i sin tur hjälper ditt humör

  • du kommer att sova bättre.


Sammanfattning:

Något som ingen kan ta ifrån dig, är att dessa förändringar du gör kommer att hjälpa dig att vara kvar längre för att njuta av livet med din familj. Och det, min vän, är verkligen en ovärderlig gåva. Så med allt det där på spel, vad händer om du har ett bakslag? Hur ska man hantera det?


Låt oss säga att det finns en dag när du är på en födelsedagsfest och bestämmer dig för att ta en bit tårta. Jag får ofta frågan om något i stil med: "Jag känner mig så skyldig, jag gav vika, jag tappade min viljestyrka... min vecka är körd nu, jag kanske bara borde sluta försöka."


Men, det många inte tänker på är att detta är lika mycket av en mental förvandling som det är en fysisk. Så jag ville dela med mig av några av de bästa tipsen för att hantera ett bakslag och hålla sig på rätt spår!


Tips

1. Slå inte ner på dig själv. Okej, så du hade en svacka. Det är ok. Förstör inte hela dagen eller hela veckan på grund av det. Och börja inte trycka ner dig själv. Håll det positivt och hoppa direkt upp på hästen igen. Om du hade en skål med pasta till lunch, ät en superlätt middag, kanske en hälsosam sallad eller grillade grönsaker. Lägg till några extra kilometer på din kvällspromenad. Precis som Marinens mantra säger: "Improvisera, anpassa, övervinn." Och det borde du också!


2. Tillåt dig själv lite lyx. Ja, du försöker leva hälsosammare och äta smartare, men du är bara människa. Det kommer inte att döda dig att ta en kaka då och då. Kom ihåg att detta inte är en "diet", det är en livsstilsförändring. Och hur kan du leva resten av ditt liv och inte njuta av lite godsaker då och då? Så det handlar om portioner, tajming och hälsosamma alternativ. Vill du ha den där födelsedagstårtan? Ta en liten bit tårta inte en hel trekant. 

Gick det bra hela veckan och du gick ner 3 kg? Kanske ta en skopa fryst vanilj yoghurt kontra istället för en skopa Rocky Road glass. 

Sugen på pizza? Testa ett tunnbröd toppat med grönsaker till lunch, istället för att äta en skiva panpizza med pepperoni till middag.


3. Fokusera på en måltid i taget. Särskilt i början, ta små steg. Om du tänker på hela dagens matval kan du känna dig överväldigad. Ta varje måltid när de kommer. Bli kreativ. Njut av att äta och leva hälsosamt. Ha kul med maten. Du har blivit van vid ett visst sätt att äta i flera år, så det kan verka läskigt i början. Men det här är ditt nya sätt att se på mat för att bli hälsosammare. Så omfamna det.


4. Kom ihåg att du har kontroll. Oavsett vad som händer sitter du i förarsätet. 

  • Hur du hanterar något. 

  • Hur du reagerar. 

  • Ditt nästa drag. 

  • Ta inte förhastade beslut. 

Om du har ett bakslag, bestäm dig inte, "Ja, jag förstörde det för idag så, jag går tar den där dubbla cheeseburgaren." 

  • Du får inte betyg på detta. 

  • Den enda som dömer dig är du. 

  • Så håll dig säker och fokuserad och håll kursen mot ett hälsosammare liv.


5. Jämför inte dina framsteg med andra. Den här är superviktig. Allas kroppar är olika. Alla går ner i vikt i sin egen takt. Så tänk inte för dig själv, "Ja, hon gick ner 7 kg den här veckan och jag har bara gått ner 1 kg", bli inte frustrerad eller upprörd över sådant. Fokusera på dig, dina mål, din kropp, din hälsa. 

Ett förslag jag gärna ger mina klienter är att föra en dagbok så att du kan se dina egna framsteg svart på vitt. 

  • Markera viktminskningsmilstolpar. 

  • Anteckna måttbandsresultat. 

  • Kommentera andra prestationer som du en gång inte kunde göra det nu kan du. 

  • Jämför ditt nya jag med ditt gamla jag... och ingen annan.


6. Fira de små vinsterna också. Den här går hand i hand med nr 5. Ibland blir vi så fokuserade på det stora målet att vi tappar de små segrarna ur sikte. 

  • Har du klarat en dag utan onyttigheter? Klappa dig själv på axeln. 

  • Tog du inte en andra portionen middag? Ge dig själv en stor "high five". 

  • Har du tränat 15 minuter extra? Bra jobbat till dig! 

Skriv upp alla vinster, stora som små i din dagbok och äg dem. Varje val du gör på din resa visar vem du är och vem du kommer att bli, så njut av dem. Och kom ihåg att om du någon gång har en hård dag eller känner att du behöver lite extra stöd... så är du aldrig ensam.


Dela, dela , dela....

Det finns många som kan behöva dessa ord idag.


Ha en fin dag och krama om dig själv och uppskatta dig själv för den du är.

4 visningar0 kommentarer
bottom of page