top of page

Egenvård för kropp och själ. Livet händer hela tiden runt oss och för oss




Det är lätt att bli upptagen med att uppfylla det vi behöver göra och vad vi vill göra. Vi glömmer ofta de enkla sakerna, även om de gör största skillnaderna. De flesta människor idag är så upptagna med att ta hand om världen omkring dem att de glömmer att ta hand om världen inom dem. 

Med det sagt är det så viktigt att ta hand om sig själv först! Resten kommer att följa med av bara farten. 


Nu låter det kanske egoistiskt till en början, men det är det inte! 

Tvärtom. 

Om du inte först investerar i dig själv, då får personerna du investerar i inte det bästa av dig. Det är en följdeffekt!!! 

När du trivs, kommer alla andra aspekter i ditt liv att göra det också. Jag-tid och egenvård tenderar dock att vara en av de första sakerna vi skjuter åt sidan av många anledningar. 




Detta ämne har pratats om ganska mycket nyligen och av goda skäl! Vad är egenvård egentligen? Enligt Harvard Medical School, "självvård innebär att uppmärksamma och stödja sin egen fysiska och mentala hälsa." I dagens värld kan det vara svårt att fokusera på sig själv och sina egna behov. 


Det är därför jag skapade den här guiden för korrekt självvård för sitt sinne och kropp! 


För det första är det avgörande att BYGGA EN GRUND inom dig själv!



Sov gott!

Sömn kan ha en enorm effekt på hur du mår fysiskt, känslomässigt och mentalt. Dålig sömn är kopplat till depression, ökad inflammation, högre kroppsvikt och högre risk för hjärtsjukdomar, diabetes och stroke. Fördelarna med att få tillräckligt med sömn, minst 7-9 timmar per natt, hjälper till att förhindra viktökning, hjälper till att stärka ditt hjärta, förbättrar minnet, stärker immunförsvaret, förbättrar koncentrationen och produktiviteten och gör dig till och med på bättre humör.




Var fysiskt aktiv!

Rör på kroppen! Vi vet alla att träning är bra för oss, men vet du exakt hur viktigt det är? Att delta i fysisk aktivitet gynnar inte bara din kropp genom att hjälpa till att hålla en hälsosam vikt och bekämpa sjukdomar och andra hälsotillstånd, det gynnar också ditt mentala och känslomässiga välbefinnande. Regelbunden träning gör dig bokstavligen lyckligare! När du tränar frigör din kropp kemikalier som kallas endorfiner som interagerar med receptorerna i din hjärna som minskar din uppfattning av smärta, vilket ger kroppen en positiv känsla. Det finns MÅNGA sätt att få igång kroppen! Testa yoga, gå en promenad eller om du är som jag och vill ha bästa resultat på kortast tid, Livet är och hektiskt, men det är viktigt att ta sig tid för din fysiska hälsa. 




Ät bra!

En välbalanserad kost är avgörande för god hälsa. Den förser din kropp med de näringsämnen den behöver för energi och skyddar dig mot många kroniska sjukdomar, såsom hjärtsjukdomar, stroke, diabetes och cancer. Visste du att de flesta människor inte får i sig tillräckligt med näringsämnen i sin vanliga kost. Får du tillräckligt med frukt eller grönsaker i din dagliga kost?




Håll bra vätskebalans

Drick VATTEN! Jag kan inte betona detta nog. Att dricka tillräckligt med vatten dagligen är ett av de bästa och enklaste sätten att hålla din hälsa i schack. Fördelarna är oändliga: hjälper till att maximera fysisk prestation, höjer energinivåerna, förbättrar hjärnans funktion, hjälper till att förebygga och behandla huvudvärk, hjälper till att gå ner i vikt, smörjer lederna, levererar syre i hela kroppen, höjer hudens hälsa och så mycket mer. Vi vet alla att vatten är bra för oss men det kan bli lite tråkigt att bara dricka vatten hela tiden - samma smak, samma färg, aldrig annorlunda! Det är tills jag började piffa upp mitt vatten med gurka, apelsin, gurkmeja, citron, bär ..... ja, det finns massor man kan tillsätta som gör vattnet färgglatt och ger det en läcker och uppfriskande smak och är otroligt hälsosamt.. 




Enkla sätt att utöva egenvård:

  • Undvik stress: Lär dig och träna lugnande tekniker

  • Lär dig att säga NEJ – det är okej! Du behöver inte göra allt.

  • Ta pauser från din telefon, dator och TV

  • Sätt upp realistiska mål och förväntningar


Undvik triggers Boosta din energi:

  • Tvätta ansiktet eller ta en dusch

  • Ta på dig rena, bekväma kläder som får dig att må bra

  • Ät choklad! (1 ruta med minst 70 % eller mer kakao,)

  • Lyssna på musik och sjung med


Koppla av:

  • Meditera

  • Titta på en film eller ditt favoritprogram

  • Läs en bok

  • Lyssna på musik


Rör på din kropp:

  • Dansa

  • Gå på en promenad

  • Gå och simma

  • Stretcha hemma eller på kontoret

  • Gå med i ett idrottslag

  • Gå på en yogaklass


Gå ut:

  • Gå på en promenad

  • Ha en picknick

  • Utforska en lokal park

  • Gå till stranden

  • Gå paddla boarding

  • Gå på en vandring

  • Campa

  • Anlägg en trädgård

  • Ta din hund till en hundpark

  • Sola i 20 minuter - sug upp det där D-vitaminet!

  • Ha snöbollskrig


Var social:

  • Ät en måltid eller ta en kaffe med en kompis

  • Gå på bio med en vän

  • Gå med i en klass för att lära dig något nytt och träffa andra

  • Håll en spelkväll hemma hos dig själv

  • Planera en resa med vänner och familj

  • Gå på ett sport event

  • Volontär arbeta någonstans tillsammans med en vän

  • Gå med i en onlinegemenskap


Uttryck dig kreativt:

  • Teckna

  • Måla

  • Skriv

  • Blogga

  • Målarböcker för vuxna

  • Prova ett DIY-projekt (alltså bygg/sy/måla om något)

  • Matlagning & bakning

  • Scrapbooking


Unna dig själv:

  • Få en massage

  • Få en manikyr eller pedikyr

  • Ät din favoritmåltid eller efterrätt – gör den hälsosam





Allt det här jag nämner är bra saker som du kan göra för att lyfta dig själv. När du flyger brukar flygvärdinnorna säga att du ska först sätta på dig själv syrgasmasken innan du hjälper någon annan...... Det ligger ganska mycket i den frasen.

Samma sak gäller i livet.

Ta hand om dig själv först.... Sen kan du hjälpa andra.


Vill du ha hjälp att hitta din väg?

Tveka inte, utan ring eller maila mig så hjälper jag dig till din väg till hälsa.

12 visningar0 kommentarer
bottom of page