top of page

Att tänka utan för boxen för att komma i form.....




Du anar inte hur många historier jag hör och mejl jag får om hur frustrerade människor försöker gå ner i vikt. Mycket av den frustrationen, tro det eller ej, kommer från de aktiviteter de väljer för att bränna kalorier och bli mer vältränad.


Jag hörde från en tjej som aldrig sprungit i sitt liv. Egentligen hatar hon det. Hon tycker att det är tråkigt och jobbigt för knäna.

Men gissa vad är hennes nr1 övning är för att tappa fett?

Du gissade rätt, löpning. LOL.

Hon springer på löpbandet och på den hårda asfalten. Det är inte konstigt att hon är redo att kasta in handduken.

Jag menar, vem skulle inte göra det om du "tvingar" dig själv att springa 5 km och varje minut känns som tortyr.


Min filosofi är att betona för kunderna att det handlar om tankesättet att detta är en livsstilsförändring. Om du inte bara vill "nå" din drömkropp utan också "upprätthålla" den, måste hälsosam kost och träning vara en del av din dagliga rutin. Så det borde vara mat och träning som du faktiskt njuter av och tycker är givande och roligt.


Så det viktigaste jag sa till henne... och jag skulle vilja dela med dig... är att att steppa upp och bli aktiv inte behöver vara något du hatar.


Du kan bränna kalorier genom att göra många saker som inte "känns" som traditionell träning. Se bara till att överväga dina förmågor, schema och livsstil. Här är några kreativa idéer för att bränna fett men ändå vara kul!





  • Simning Visste du att en person på 70 kg som simmar freestyle i en timme kommer att bränna 704 kalorier när du simmar snabbt och 493 kalorier som simmar långsammare? Det är en fantastisk konditionsträning som hjälper till att stärka, tona och trimma nästan hela din kropp.

  • Vattengympa Ok, jag vet vad du tänker... att det här är för "gamlingar". Men män och kvinnor i alla åldrar kan bränna kalorier, tona muskler och stärka hjärtat genom att göra denna roliga träning utan effekt. En person kan bränna runt 400 till 500 kalorier på en timmes vattengymnastik.

  • Vandring/lätt bergsklättring Förutom bra konditionsträning kommer detta att få kroppen att slappna av och få sinnena till ro. Men se till att planera din vandring. Många vandringsleder har nybörjare, måttliga eller avancerade baserat på hur lång stigen är samt stigningens branthet. Om du har fot- eller knäproblem är det bäst att köra nybörjarleden och kanske till och med använda en käpp för extra stöd.

  • Tennis/Padel  Tennis är en underbar sport för människor i alla åldrar. Det hjälper kroppen att röra sig, sinnet att fokusera och förfinar även din hand-ögonkoordination. Återigen, för detta är det bäst att göra en nybörjarklinik om du aldrig spelat bara för att få grunderna, röra på dig och ha kul. Om du gillar det kan du gå vidare därifrån!

  • stand-up paddleboarding (SUP)  Perfekt på sommaren och kan göras stående eller knästående (jag har till och med sett folk sitta!), beroende på din balans och komfortnivå. Det är det ett fantastiskt, uppfriskande sätt att vara ute, på vattnet... och tona dina armar och Core.

  • Pickleball

  • Populär bland pensionärer och "seniorer" eftersom denna sport kombinerar det roliga med tennis utan att springa. Banan är mycket mindre än en traditionell tennisbana (mindre än hälften så stor!) och de flesta bollarna slås som en volley eller kort markslag. Perfekt för armar, och mentalt fokus.

  • Promenad x 2 Jag älskar det här, för ibland när du promenerar med en vän eller partner går du vilse i konversationen, inte destinationen. Innan du vet ordet av har du gått några kilometer oavsett om det är runt köpcentret, på en loppmarknad, på stranden eller i ditt grannskap... njut av sällskapet medan du bränner kalorier.

  • Dans  Det här är ytterligare en "övning" som du inte ens tänker på eftersom du har roligt och försvinner in i musiken härliga värld. Oavsett om du är ute med tjejerna eller med din partner, bara att dansa runt i 30 minuter kan bränna allt från 150 till 250 kalorier.

  • Cykling Oavsett om det är en 2-hjulig, 3-hjulig vuxen cykel kan det vara ett ensamt eller socialt sätt att komma i form utan att skada knäna.

  • Kajakpaddling Vissa människor är förvånade över att höra att detta är ett underbart styrkearbete, men en annan fördel är aerob träning. Höj tempot och höj din puls för att se fördelarna med konditionsträning helt utan löpband. Tro det eller ej, du kan bränna 400 till 500 kalorier på en timmes kajakpaddling... när du sitter ner!

  • Rull-/skridskoåkning Om du har bra knän och bra balans är det här ett fantastiskt roligt sätt att träna bort kalorier och få ett bra träningspass för ben, höfter, lår och rumpa.

  • Lek med barn eller barnbarn  Underskatta inte mängden kalorier du kan bränna genom att bara springa runt och leka med barn. Njut av tiden och sällskapet genom att jaga dem, leka kull eller kurragömma... gå runt på ett zoo... gå till en park... eller på en lekplats. Bara 20 minuter av att springa runt med barn bränner mellan 75 - 100 kalorier. Att spela ett utomhusspel som att hoppa hage eller spökboll i 30 minuter bränner mellan 100-125 kalorier!


Som du förstår behöver inte vara frustrerad, uttråkad eller förvirrad när du försöker gå ner i vikt eller komma i form........ Allt du behöver göra är att tänka utanför boxen :-)



För din hälsa, lycka och långa livslängd!


/Gunilla Norrman





9 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page