top of page

7 enkla och effektiva tips för att bekämpa sockersuget!




Vi blir alla sugna då och då, speciellt om du är en gottegris. När det suget slår till kan det kännas nästan omöjligt att inte trycka i sig och unna sig. Att regelbundet sträcka sig efter den där söta godbiten kan störa dina framsteg och leda till ohälsosamma vanor och viktökning. Men det är mer än okej att unna sig själv ibland! Det är faktiskt hälsosamt med måtta. Med det sagt är det viktigt att hitta din balans och ta reda på vad som fungerar för dig! 


Här är mina 7 favorittips och tricks för att hjälpa dig att få bukt på det där sötsuget .


1. Drick vatten och vänta

Att dricka vatten är en viktig nyckel för att kontrollera sockersuget. Hypotalamus är den del av din hjärna som styr känslan av törst och hunger. När du bara är lite uttorkad utlöser hypotalamus törst och kan också utlösa hunger. Tyvärr är det lätt att missta törst med hunger, vilket kan leda till att vi sträcker oss efter något att mumsa på istället för att fylla på din kropp med det vatten den behöver. Att dricka vatten är ett av de enklaste och bästa sätten att hålla dessa sug i schack! När suget smyger sig på dig, prova att hälla i dig ett stort glas vatten och vänta cirka 20 minuter. Jag rekommenderar att du dricker minst 1,5 - 2 l vatten om dagen, om inte mer. Förutom att hjälpa dig att bekämpa den sötsuget, finns det många anledningar till varför dricksvatten är viktigt: Det

  • Reglerar din kroppstemperatur

  • Skyddar vävnader

  • ryggmärg och leder

  • Hjälper till att spola ut gifter

  • Hjälper till att maximera fysisk prestation

  • Hjälper till att skapa saliv som bekämpar skadliga bakterier

  • Hjälper matsmältningen

  • Hjälper till att förhindra förstoppning

  • Hjälper till med näringsupptaget

  • Hjälper dig att gå ner i vikt

  • Förbättrar blodets syrecirkulation

  • Hjälper till att bekämpa sjukdom

  • Hjälper till att öka energin

  • Hjälper till i kognitiv funktion

  • Hjälper till att förbättra humöret

  • Hjälper till att hålla huden mjuk

  • Förhindrar total uttorkning


2. Välj frukt

Frukt ger dig inte bara massor av fibrer och näringsämnen, utan sötman i de flesta frukter kan också hjälpa till att tillfredsställa det suget. På så sätt "dräpar du i princip två flugor i en smäll" genom att ge din kropp näring samtidigt som du njuter av något sött. Generellt sett har det fantastiska fördelar att äta en kost fylld med frukt!

  • Utmärkt källa till vitaminer och mineraler

  • Massor av fiber

  • Bra för immunförsvaret


3. Ät regelbundet

Det är viktigt att äta ungefär var 3-5 timme för att hålla ditt blodsocker stabilt och hjälpa till att undvika impulsiv mat. Att vänta för länge mellan måltiderna kan få dig att ta något snabbt och ohälsosamt. I allmänhet hjälper en välbalanserad kost oss att upprätthålla hållbar energi, bekämpa sjukdomar och öka vår mentala och fysiska hälsa. 


4. Kombinera livsmedel

Om tanken på att bara ha frukt eller nötter inte räcker, och det är för mycket att äta en chokladkaka... kombinera dem! Det finns massor av läckra salt-söta kombinationer som också är hälsosamma. Med det sagt är inte all choklad dålig för dig. Välj rätt sort så kan det faktiskt vara BRA för dig, med måtta förstås. 

Jag rekommenderar att du hittar godsaker gjorda av 70 % eller mer kakao. 


Här är några söta idéer:

  • Frukt doppad i choklad Trail mix med chokladchips

  • Mandel utan tillsatt salt

  • Grekisk yoghurt med bär och en klick honung

  • Dadlar fyllda med nötsmör.... recept på salta fyllda dadlar kommer här:


  • Ingredienser:


5. Var förberedd

Fyll på med de där hälsosamma söta alternativen så att du enkelt kan ta dem istället för kakorna. Dessa livsmedel kommer inte bara att dämpa ditt sug utan också gynna ditt allmänna välbefinnande nu och på lång sikt. Andra alternativ ger dig bara ett ögonblick av nöje men kommer inte att få dig att må som bäst.


6. Omdirigera ditt fokus

I grund och botten behöver du tänka så här..... distrahera dig själv! 

Om du bara tänker på det söta du inte borde äta, så är det precis den riktningen du med största sannolikhet kommer att gå. Försök att flytta ditt fokus till något som gör dig glad eller känner dig produktiv, som att ta en promenad eller utöva yoga. 


7. Rör dig

Det här är inte bara ett bra sätt att distrahera dig själv och förbättra din fysiska och mentala hälsa - Mild träning kan hjälpa till att utlösa metabola processer som gör mer blodsocker tillgängligt för hjärnan, vilket i sin tur minskar suget efter sockerrik mat. I allmänhet är regelbunden träning kopplad till att göra hälsosamma val av mat och livsstil.



9 visningar0 kommentarer
bottom of page