top of page

7 bästa fettförbrännande livsmedel som redan finns i ditt kök!

Jag har fått massor av frågor om vilka livsmedel som är bra för att hjälpa till att ladda din ämnesomsättning och förbränna fett, naturligt. Det finns vissa livsmedel, frukter och kryddor som helt enkelt, i kombination med en hälsosam kost och träningsplan... kan vara ditt hemliga vapen för att tappa kilon ännu snabbare.

Många av dessa livsmedel, frukter och kryddor finns sannolikt i ditt skafferi just nu ... och om inte, så är de super enkla att få tag på i din lokala stormarknad. Här är några som jag själv gillar och som är lätta att lägga till i de flesta måltider...




1, Cayennepeppar. Enligt en studie i American Journal of Clinical Nutrition påskyndar daglig konsumtion av en av föreningarna som finns i peppar (capsaicin) fettförlusten i buken genom att öka kroppens förmåga att omvandla mat till energi. Det fungerar också som ett naturligt aptitdämpande medel. Dessa är lätta att hitta hos din favoritaffär och kan odlas ganska enkelt hemma också. Allt du behöver göra är att lägga till en nypa till dina favoritmåltider



2 ,Avokado/Guacamole. Speciellt om du befinner dig i ett varmare klimat kan det definitivt gå att odla ett avokadoträd. Men även om du inte kan, är de lätta nog att hitta på nästan vilken stormarknad som helst. En skopa guacamole är en av de mest effektiva fettförbrännande, hungerdämpande mellanmålen som människan känner till. Avokado är inte bara rik på vitamin B6 – som direkt motverkar det magfettbyggande stresshormonet kortisol – de är också fulla av enkelomättat fett (det hälsosamma fettet som förhindrar fettfördelning runt magen.



3. Kanel. Forskare har funnit att en ingrediens i kanel kan hjälpa fettförbränning hos människor. Kanelaldehyd är en eterisk olja som hjälper till att ge kryddan sin distinkta smak och har bevisats skydda möss mot fetma i tidigare studier. Nu har forskare vid University of Michigan hävdat att oljan också aktiverar termogenes, en metabolisk kroppsprocess som bränner kalorier för att producera värme. Denna process kan hjälpa till att kickstarta viktminskning och skryta med en rad metabola fördelar. Kanel kan enkelt läggas till i drycker, bakning och frukostar. Ett av de enklaste sätten att maximera denna krydda är att strö ovanpå havregryn.




4. Quinoa. Detta uråldriga korn kommer att platta till reservdäcket runt midjan, pronto. Quinoa är ett komplett protein, vilket innebär att det innehåller hela kedjan av aminosyror som är nödvändiga för muskeluppbyggnad och fettförlust. Quinoa är ganska mångsidig och kan användas i kalla sallader, varma gratänger, blandas med grönsaker eller till och med läggas till i granola.





5. Blåbär. Blåbär är låga i kalorier och höga i fiber, en nyckelfaktor för viktkontroll. Sommaren är vanligtvis en bra årstid för att hitta dessa i överflöd på din lokala stormarknad. När det är lågsäsong är osötade frysta bär ett bra substitut och lika näringsrikt. Perfekt till smoothies eller grekisk yoghurt.





6. Kidneybönor. Kidneybönor innehåller amylashämmare, som bryter ner stärkelse och andra komplexa kolhydrater. De förhindrar också frisättningen av enkla sockerarter samt fördröjer matsmältningen och absorptionen av kolhydrater från matsmältningskanalen. Kidneybönor kan läggas till i soppor, grytor, curryrätter, chili, kalla sallader och mer!





7. Sparris. Sparris med hög halt av lykopen är ett hälsosamt tillskott till vilken diet som helst och den är otroligt mångsidig och kompletterar ägg, kyckling, fisk, fläsk och nötkött fint. Den smakar till och med gott ensam rostad med EVOO, vitlök och mager mozzarellaost. Sparris har också många termogena egenskaper som potentiellt kan hjälpa människor att gå ner i vikt. Det är väldigt lågt i kalorier och förutom att det är lågt i kalorier består sparris av cirka 94 % vatten. Forskning tyder på att konsumtion av lågkalori, vattenrik mat är förknippat med viktminskning. 

BONUSFÖRDEL: Sparris kan fungera som ett naturligt diuretikum, enligt en studie från 2010 publicerad i West Indian Medical Journal. Detta kan hjälpa till att befria kroppen från överflödigt salt och vätska, vilket gör det särskilt bra för personer som lider av ödem och högt blodtryck. Det hjälper också till att spola ut gifter i njurarna och förhindrar njursten. Så nästa gång du förbereder din måltidsplan för veckan, glöm inte att lägga till dessa 7 fettförbrännande livsmedel i blandningen för att ge dina viktminskningsinsatser den extra kicken!


För hälsa, lycka och långa livslängd



11 visningar0 kommentarer
bottom of page