top of page

5 livsmedel som maskerar sig som hälsosamma..... Men är dom det?

Idag vill jag ge dig en inblick i några livsmedel som framstår hälsosamma, när de verkligen är allt annat än just det.


Jag kallar dessa för "The Shady Bunch" och om jag var du skulle jag undvika dem ELLER leta efter ett riktigt, hälsosamt alternativ.


Okej, här kommer det...



Ok, missförstå mig inte, yoghurt har många bra egenskaper, den är rik på probiotika för att hjälpa matsmältningen. Men om du köper yoghurt som är mer som en efterrätt med olika tillägg som krossade oreokakor, eller chokladchips med mera. Lägger du sen till att de är laddade med extra socker så har du verkligen förlorat syftet med detta fantastiska mellanmål.

Riktigt hälsosamt alternativ: Vanlig grekisk yoghurt eller naturell yoghurt med låg fetthalt, smaksätt den med färska bär, bananer och annan hel frukt. Där har du ett bra mellanmål eller frukost.




2. 'Protein' Bars

Många av dessa är laddade med onödigt socker, kalorier och fett.

Riktigt hälsosamt alternativ: Vanlig, enkel nöt-, frukt-, frö- och honungsbar där ingredienserna är lätta att se och du kan räkna dem på en hand.



3. Veggie staws eller chips. 

Vad är inte hälsosamt med chips gjorda av broccoli, tomater och morötter? Jo, det faktum att det också blandas i raffinerade spannmål, som berikat vetemjöl, majs eller sojamjöl.

Riktigt hälsosamt alternativ: Riktiga vegetabiliska stavar av morötter, selleri, gurka och paprika med en klick hummus. MUMS!!



4. Färdigförpackad Granola 

Nu älskar jag granola, det är därför jag brukar göra min egen. Färdigförpackad granola kan innehålla mycket fett och socker. Många av kärningredienserna som havregryn, frön, russin och nötter är rena, men sedan tillsätts sötningsmedel som socker, melass och majssirap. Detta är vanliga val. Detta bakas sen i olja. Riktigt hälsosamt alternativ: Gör din egen version av granola och bestäm själv vad som ingår i receptet. Det tar verkligen inte lång tid och det kan vara "no bake" med solrossmör och honung. Tänk på müsli, som är en granolablandning utan allt fett och olja, men som har de viktigaste ingredienserna du vill ha i en granola.



5. Salladsdressing med låg fetthalt 

Vi äter sallader för att vara hälsosamma, eller hur? Men sen dränker de salladen med en dressing med hög fetthalt och hög natriumhalt och tänker att eftersom det står "lågt fett" så är det också hälsosamt. Fel! Riktigt hälsosamt alternativ: Det bästa, renaste alternativet är enkel extra virgin olivolja och balsamvinäger. Eller så kan du göra din egen "krämiga" version och lägga till en tsk olivolja, majonnäs och italienska kryddor. Smaskens!


Gör smarta val och lev ett hälsosammare liv :-)


Din för hälsa, lycka och långa livslängd,

/Gunilla Norrman

4 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page