top of page

4 sätt att behålla hälsosamma vanor med ett hektiskt liv!




Kommer du på dig själv med att hoppa över de väsentliga stegen för att ha en hälsosam livsstil för att livet står i vägen? 


Som förälder vet jag att livet kan bli lite kaotiskt och ibland märker jag att jag inte tar hand om mig själv så mycket som jag behöver. Jag vet att alternativet att äta ute, hoppa över ett träningspass eller till och med få mindre än 8 timmars sömn verkar vara ett mycket mer genomförbart alternativ ibland. 


Men att försöka sitt bästa för att inte hamna i dessa dåliga vanor är nyckeln till att göra ditt bästa för att leva en hälsosammare och fylligare livsstil. Det är därför rätt tänkesätt och en samling praktiska tips för att upprätthålla en hälsosam livsstil är nyckeln för att se till att du håller dig på rätt spår!





Det är viktigt att undvika dåliga vanor och att behålla din nya och förbättrade livsstil! Oavsett om det är känslomässigt eller fysiskt, är det så viktigt att göra det för sig själv och även de nära och kära du omger dig med. Att hålla sig frisk även när tiderna blir hektiska kan avsevärt hjälpa dig att öka självförtroendet, produktiviteten och till och med bidra till att minska dina chanser att bli sjuk. 


På så sätt kommer att ta hand om dig själv på insidan göra att du kan bli ett ännu bättre DU på utsidan.





Här är några tips på hur du kan se till att du behåller hälsosamma vanor samtidigt som du lever ett hektiskt liv.

  1. Öva hälsosamma vanor först på morgonen. Genom att börja med hälsosamma vanor tidigt på morgonen sätter du tonen för resten av dagen. Du är också mer benägen att hålla fast vid dem när dagen blir jobbigare! 

  2. Något så enkelt som att bara välja ett hälsosamt frukostalternativ är ett bra sätt att kickstarta detta nya sätt att tänka. Smoothies, till exempel, är ett enkelt sätt att upprätthålla en hälsosam livsstil samtidigt som du inte tar för mycket av din tid. En detox kan att kickstarta ditt nya hälsosamma liv och hjälpa till att rena din kropp genom att fylla dig med de läckraste, fettförbrännande näringsämnena. De har bevisat att de naturligt ökar din ämnesomsättning, eliminerar skadliga gifter i kroppen och minskar oönskat fett, de är ett enkelt sätt att införliva massor av näring och läckerheter i en måltid! Detta även för er som kanske inte har tid att skära upp frukt på morgonen??? förbered genom att förpacka smoothiepåsar och lägga dem i frysen, kvällen innan, ett fantastiskt sätt att se till att du och din familj får de nödvändiga näringsämnena behövs för att fylla kroppen med.  (Vill du ha recept för detox, hör av dig till gunilla@vagentillhalsa.se). Fortsätt att ge din kropp näring med mat som är bra för dig hela dagen. Att ge din kropp näring med mat som är bra för dig medan din dag fortsätter är också superviktigt för att skapa hälsosamma vanor. Du bör prioritera att ta reda på vilken mat som får dig att må bäst och ge dig mest energi. Om du inte känner att du kan ta reda på det själv, är det bara att höra av dig så hjälper jag dig på vägen.

  3. Gör en meny och inköpslista för veckan med näringsrik god och hälsosam mat och mellanmål som är snabb att tillaga och förbereda. Jag vet att det kan vara utmanande att hitta tid att laga mat när man ständigt är på språng, men som nämnts tidigare så kan måltidsförberedelse vara ett bra alternativ! Avsätt en eller till och med två dagar (under några timmar)på helgerna för att laga mat till resten av veckan, kan vara ett fantastiskt sätt att se till att du förser din kropp med de rätta näringsämnena och portionerna också! Gör det roligt genom att inkludera barnen/maken/frun/vännerna på vilket matalternativ de föredrar! 

  4. Kom ihåg att röra på din kropp! Jag vet att det inte alltid är det lättaste att komma ihåg att röra sin kropp. Att träna flera gånger om dagen är inte alltid ett alternativ, men att hitta sätt att öka din dagliga träning är grundläggande för att upprätthålla en hälsosam livsstil och kan göras möjligt med bara några mindre justeringar. Enkla förändringar som att parkera lite längre bort medan du springer ärenden för att få in stegen eller till och med ta trappan istället för hissen kan göra stor skillnad. Även mitt "fys före mys" program är centrerat kring snabba, enkla och lätta träningspass som är gjorda för att passa en hektisk livsstil eftersom det bara kräver 7 minuter om dagen!! "fys före mys" fokuserar på Sprint Intervallträning (SIT). SIT innebär perioder av maximal ansträngning följt av perioder av aktiv vila. Dessa träningspass ökar ämnesomsättningen, ökar energin och bygger muskler. Alla dessa alternativ är ett utmärkt sätt att inte bara hålla sig i form utan även att de där må bra endorfinerna kan frigöras! 





Vill du köpa "fys före mys" 7 min träningspass som kan hjälpa dig att börja tona, stärka och bygga din drömkropp! hör av dig till gunilla@vagentillhalsa.se


Se till att underhålla din kropp och sinne för ett långt och friskt liv

/Gunilla

8 visningar0 kommentarer

Comments


bottom of page